‘ham’ eller ‘han’ som objektsform i bokmål?

Bruken av han vs. ham som objektsform i bokmål diskuteres ofte i språkfora som f.eks. Språkspalta. Diskusjonene viser at mange fremdeles tror at bruken av han i setninger som Jeg har ikke møtt han er noe relativt nytt. Men han som valgmulighet i tillegg til ham ble innført i bokmål (den gang kalt ‘riksmål’)  allerede i 1917.

Grunnen til at mange synes å tro at han er en nykommer som objektsform, er nok at den fremdeles er sjelden å se i utgitte tekster – etter godt over 100 år. Det man nesten aldri ser i tekster, tror man ikke tilhører språket.

For å få et inntrykk av hvordan forholdet mellom de to formene er i nyere tid, har jeg benyttet trebanken NorGramBank, der jeg tok for meg de syntaktisk analyserte tekstene til 193 forfattere, omtrent like mange av hvert kjønn, som alle er født i 1940 eller senere. De fleste av tekstene er skjønnlitterære. I disse tekstene ble det søkt etter formene han og ham der de fungerer som objekt, enten for preposisjon eller for verb i infinitiv eller supinum. (Grunnen til å se bort fra verb i presens og preteritum er at den automatiske parsingen av og til gir feilanalyser der etterstilt subjekt er blitt analysert som objekt i flertydige setninger som Blomstene kjøpte han. Dette forekommer bare etter finitt verb.)

Resultatene fremgår av tabellen nederst på siden, sortert etter prosent han, vist i den høyre spalten. Den gjennomsnittlige prosent han hos forfatterne er 3,6 %, medianen er 0,9 %. Fordelingen fremgår av fig. 1 nedenfor. I denne typen tekster synes altså formen ham å ha holdt seg svært godt i konkurransen med «nykommeren» han fra 1917.


Fig. 1. Prosentsats han hos 193 forfattere.

Det påpekes ofte i diskusjonen at ham ikke er svært utbredt i talemålet. Når formen likevel holder seg så godt i skrift, illustrerer det en egenskap ved et utviklet skriftspråk med ledsagende skriftkultur: Et slikt skriftspråk er ikke bare en komitéskapt transkripsjon av talemål, men et språk med selvstendig eksistens og historie, med basis i grammatiske intuisjoner hos lesende og skrivende mennesker, på linje med et talespråk.

Det må understrekes at det gjenstår å kontrollere
analysene, som inneholder et antall diskutable tilfeller,
og noen feil. Når dette er gjort, vil antallet med han
klart bli mer redusert enn antallet med ham. Det
skyldes blant annet eksempler som Vi har visst det
siden den andre dagen etter han dro, der det ikke
er snakk om dagen «etter han» som dro, men om etter
som subjunksjon i leddsetningen «etter han dro», og
eksempler som «Kan du få han der til å skjønne det»,
der ham der neppe er et gangbart alternativ.
ham han FORFATTER % han
95 0 Andersen, Per Thomas 0,0
92 0 Bing, Jon; Hansen, Thore 0,0
60 0 Bromark, Marit 0,0
7 0 Børresen, Beate 0,0
31 0 Dahle, Gro 0,0
97 0 Eide, Elisabeth 0,0
58 0 Evensen, Iselin Røsjø 0,0
222 0 Frogner, Elsa 0,0
22 0 Grønli, Kristin S. 0,0
97 0 Holmås, Stig 0,0
94 0 Ingulstad, Tove 0,0
9 0 Jakobsen, Hanne 0,0
238 0 Jakobsen, Ole Skau 0,0
175 0 Jensen, Eva 0,0
84 0 Johansen, Knut 0,0
100 0 Kiøsterud, Erland 0,0
138 0 Kvæstad, Jon 0,0
380 0 Larssen, Vetle Lid 0,0
186 0 Laukli, Svein-Arne 0,0
132 0 Lønnebotn, Ingri 0,0
145 0 Mattsson, Annette 0,0
199 0 Moen, Grete Helene 0,0
29 0 Monsen, Nina Karin 0,0
259 0 Munck, Kirsten 0,0
345 0 Myhren, Halvard 0,0
69 0 Nyrønning, Sverre M. 0,0
192 0 Olsen, Pål Gerhard 0,0
118 0 Rabben, Vigdis 0,0
116 0 Repstad, Pål 0,0
108 0 Ringen, Tone 0,0
140 0 Risvik, Kjell 0,0
87 0 Rogde, Isak 0,0
7 0 Rønning, Asle 0,0
387 0 Røsholdt, Ole 0,0
65 0 Siem, Inga 0,0
9 0 Spilde, Ingrid 0,0
302 0 Steen, Thorvald 0,0
538 0 Stenersen, Jan Erik 0,0
62 0 Svendsen, Randi Berge 0,0
221 0 Svevo, Italo 0,0
133 0 Syvertsen, Håvard 0,0
108 0 Sæterbakken, Stig 0,0
305 0 Sævold, Ann Magritt 0,0
9 0 Søderlind, Didrik 0,0
41 0 Wold, Kjersti 0,0
726 1 Thorhus, Ann Mari 0,1
535 1 Sætvedt, Elisabeth 0,2
474 1 Kjærstad, Jan 0,2
379 1 Larsen, Terje Holtet 0,3
364 1 Olsen, Morten Harry 0,3
690 2 Brodin, Elin 0,3
301 1 Poleszynski, Ernst W. 0,3
277 1 Giske, Kari 0,4
277 1 Havnes, Olaf 0,4
245 1 Krohn, Anne-Berit H. 0,4
476 2 Bauer, Ola 0,4
233 1 Ustad, Willy 0,4
465 2 Sørensen, Roar 0,4
225 1 Lorck, Liv 0,4
217 1 Berger, Marit 0,5
210 1 Johansen, Thorbjørn R. 0,5
201 1 Larsen, Kari E. 0,5
399 2 Hagerup, Klaus 0,5
198 1 Lie, Frank 0,5
198 1 Ragde, Anne B. 0,5
195 1 Næss, Atle 0,5
193 1 Løkkeberg, Vibeke 0,5
2112 11 Pedersen, Bente 0,5
379 2 Bøge, Kari 0,5
379 2 Johnsgaard, Magnar 0,5
2073 11 Bjørnstad, Ketil 0,5
188 1 Alfsen, Merete 0,5
167 1 Hagemann, Bror 0,6
501 3 Lerum, May Grethe 0,6
166 1 Knudsen, Sverre 0,6
481 3 Mankell, Henning 0,6
159 1 Enger, Rolf 0,6
156 1 Sønsteng, Gry 0,6
152 1 Horvei, Nils 0,7
149 1 Isaksen, Runo 0,7
143 1 Rygg, Pernille 0,7
545 4 Berge, Mona 0,7
936 7 Fossum, Karin 0,7
132 1 Brenna, Gry 0,8
264 2 Tandberg, Unni Wenche 0,8
260 2 Hånes, Øivind 0,8
2768 22 Alver, Liv Margareth 0,8
607 5 Hauger, Torill Thorstad 0,8
121 1 Kristensen, Vidar 0,8
481 4 Fretheim, Tor 0,8
120 1 Fastvold, Marianne 0,8
451 4 Køltzow, Liv 0,9
544 5 Haugen, Eli 0,9
106 1 Rafaelsen, Ellinor 0,9
106 1 Ørstavik, Hanne 0,9
210 2 Aas, Erlend 0,9
105 1 Ramslie, Lars 0,9
209 2 Gaarder, Jostein 0,9
104 1 Baugstø, Line 1,0
207 2 Sverdrup, Kari 1,0
103 1 Eriksen, Erik 1,0
103 1 Nævdal, Bodil 1,0
101 1 Aspås, Anne-Berit 1,0
101 1 Loraas, Øivind 1,0
200 2 Lie, Sissel 1,0
1190 12 Faldbakken, Knut 1,0
197 2 Marstein, Trude 1,0
288 3 Lindstrøm, Merethe 1,0
284 3 Heimvik, Abena 1,0
185 2 Coelho, Paulo (overs.) 1,1
88 1 Sæther, Wera 1,1
691 8 Staalesen, Gunnar 1,1
578 7 Brekke, Toril 1,2
161 2 Berg, Unni Marie 1,2
320 4 Osmundsen, Mari 1,2
386 5 Halstvedt, Tor 1,3
152 2 Dannevig, Tone 1,3
212 3 Oterholm, Anne 1,4
417 6 Christensen, Lars Saabye 1,4
69 1 Renberg, Tore 1,4
753 11 Angell-Jacobsen, Rune 1,4
470 7 Lyngar, Mona 1,5
67 1 Røed, Tonje 1,5
870 13 Lindell, Unni 1,5
129 2 Hareide, Jorunn 1,5
387 6 Knutsen, Per 1,5
820 13 Michelet, Jon 1,6
126 2 Lien, Merete 1,6
118 2 Skjelbred, Margaret 1,7
52 1 Ness, Siri 1,9
154 3 Tveit, Tore 1,9
461 9 Ambjørnsen, Ingvar 1,9
51 1 Nilsen, Ragnhild 1,9
50 1 Lied, Solfrid Elgvin 2,0
248 5 Pedersen, Vidar 2,0
97 2 Rimbereid, Øyvind 2,0
138 3 Eriksen, Trond Berg 2,1
182 4 Dahl, Kjell Ola 2,2
632 14 Pedersen, Erling 2,2
133 3 Lunde, Gunnar 2,2
44 1 Hoel, Kristin 2,2
339 8 Jacobsen, Roy 2,3
670 16 Larssen, Trude Brænne 2,3
119 3 Espedal, Tomas 2,5
261 7 Nilsen, Tove 2,6
148 4 Grimsrud, Beate 2,6
96 3 Berggren, Arne 3,0
94 3 Jørgensen, Jan Christian 3,1
61 2 Lindvåg, Ellen Iris 3,2
61 2 Lund, May B. 3,2
211 7 Riisøen, Helge 3,2
237 8 Solstad, Dag 3,3
56 2 Lange, Mona 3,4
28 1 Mulholland, Beate Audum 3,4
106 4 Madssen, Øivind 3,6
76 3 Kluge, Kirsti 3,8
191 8 Rønning, Bjarne 4,0
67 3 Steinslett, Kjellaug 4,3
44 2 Geelmuyden, Niels Chr. 4,3
21 1 Tunstad, Erik 4,5
86 5 Sandberg, Kristín A. 5,5
492 33 Wassmo, Herbjørg 6,3
28 2 Mauno, Hanne 6,7
40 3 Torjussen, David 7,0
96 8 Haavardsholm, Espen 7,7
89 8 Bye, Skjalg 8,2
107 10 Bottolvs, Bjørn 8,5
31 3 Mehlum, Jan 8,8
937 92 Haugen, Tormod 8,9
30 3 Svingen, Arne 9,1
85 10 Hofsø, Ellen 10,5
218 27 Jørgensen, Morten 11,0
16 2 Christensen, Arnfinn 11,1
15 2 Nordahl, Marianne 11,8
7 1 Graven, Andreas R. 12,5
7 1 Øgrim, Tron 12,5
265 42 Larsen, Britt Karin 13,7
1363 218 Dahl, Tor Edvin 13,8
120 24 Lindboe, Karin Kinge 16,7
34 7 Hoffengh, Sissel 17,1
18 4 Hansen, Mette 18,2
103 23 Olsen, Bjørn Gunnar 18,3
180 41 Klippenvåg, Odd 18,6
72 32 Nortvedt, Reidun 30,8
2 1 Kjensli, Bjørnar 33,3
120 88 Gunnerud, Jørgen 42,3
84 105 Hollup, Anne Grete 55,6
169 228 Kolstad, Arild 57,4
38 69 Aarø, Selma Lønning 64,5
14 58 Aspeli, Widar 80,6
6 198 Scheen, Kjersti 97,1
0 7 Bjørklund, Ivar 100,0
0 99 Brandstadmoen, Geir 100,0

2 kommentarer til «‘ham’ eller ‘han’ som objektsform i bokmål?»

    1. Forfatterne er født i 1940 eller senere. Den yngste er født i 1988, de øvrige fordeler seg ganske jevnt mellom 1940 og 1980. Jeg ser ikke noen tydelg korrelasjon mellom alder og prosent ‘han’. Men rent generelt er det jo observert av andre at trenden i de senere tiår har vært i retning av flere tradisjonelle former.

      Forskjellen mellom ‘han’ vs. ‘ham’ og ‘de’ vs. ‘dem’ som objektsformer er at mens de to første begge er innenfor offisiell norm, er ‘de’ som objektsform ikke innenfor normen. Derfor aksepeteres den heller ikke av den komputasjonelle grammatikken som brukes ved automatisk analyse av tekstene, slik at f.eks. ‘jeg fant de’ ikke får noen analyse. Grammatikken åpner riktignok for ‘de’ når det følger en relativsetning: ‘jeg fant de som lå på bordet’. Men generell bruk av ‘de’ som objektsform kan vi dessverre da ikke kartlegge. På den annen side er denne bruken klart svært lavfrekvent i den typen tekster vi ser på her. Da ville språket i f.eks. sosiale medier utvilsomt gi andre resultater.

      Dette eksempelet illustrerer problemet med å søke i grammatisk analyserte tekster. Den komputasjonelle grammatikken vi bruker, åpner for enkelte fenomener som faller utenfor offisiell norm, men kan ikke åpne for alt. En grammatikks funksjon, både for mennesker og maskiner, er å gjøre søkerommet håndterlig ved tolkning av setninger. Med en svært liberal grammatikk som ikke tar reglene så nøye, opplever vi en eksplosjon av alternative analyser – og en svært ineffektiv analyseprosess. Dermed er analysene uunngåelig noe normbundne, noe som begrenser muligheten til lett å søke etter normbrudd.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *